Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΑΒΑΛΑΣ
Γεννήθηκε το 1940 στο
χωριό Πλατειά της Τήνου και πέθανε στις 27 Οκτωβρίου 1998 στην
Αθήνα.
Τελείωσε την σχολή Καλών Τεχνών Τήνου, έχοντας δασκάλους
τους Δανιήλ Αλεξάνδρου ζωγράφο και Βασίλη Παράσχο γλύπτη. Εν
συνεχεία την Σιβιτανίδειο Σχολή Αθηνών και το προπαρασκευαστικό
τμήμα της Σχολής Καλών Τεχνών Αθηνών . Ειδικεύθηκε στην
χαλκοχυτική, τορευτική και γυψοτεχνία.
|
DIMITRIS GAVALAS
|
|
|
COSMOGONIC EXPLOTION (BRONZE 102 cm)
|
|
|
METAMORPHOSIS 3 (BRONZE 21 cm)
|
|
|
SYNTHESIS LIFE-DEATH (BRONZE 46 cm)
|
|
|
Το 1959 στρατιώτης
γνωρίζεται με τον τότε ταγματάρχη και γλύπτη Πέτρο Μωραϊτη, που
δημιούργησε το καλλιτεχνικό εργαστήρι χαλκοπλαστικής του ΓΕΣ.
Όταν το ΓΕΣ ίδρυσε το εργαστήριο, κάλεσε από την Ιταλία ειδικό
καλλιτέχνη, τον διάσημο Μπρούνο Μπεάρτζι, που έβαλε τις βάσεις
στην αναβίωση της αρχαίας ελληνικής τέχνης της κατεργασίας του
χαλκού. Στο πλευρό του μαθήτευσε ο γλύπτης Πέτρος Μωραίτης και ο
στρατιώτης και βοηθός του Δημήτρης Γαβαλάς.
Το 1962 ιδρύει στο
Μαρούσι το καλλιτεχνικό χυτήριο του, όπου οι Έλληνες γλύπτες
είχαν την δυνατότητα να χυτεύσουν τα έργα τους για πρώτη φορά
στον έλλαδικό χώρο.
Δίνει την ζωή του,
γίνεται η ψυχή του χυτηρίου, είναι άνθρωπος πρακτικός και
πειραματίζεται. Ώρες ατελείωτες, σαρανταοκτάωρα συνεχούς
επίπονης εργασίας, χυτεύει τα έργα γλυπτών όπως : του καθηγητή
Μ. Τόμπρου, του καθηγητή Λ. Λαμέρα, του καθηγητή Απάρτη, του
καθηγητή Παπά, του Φαληρέα, του Σόχου, της Τ. Χρυσοχοίδου, της
Ε. Χαρυάτη, της Λ. Γεωργαντή, του Γ. Ζογγολόπουλου, του
Καστριώτη και τόσων άλλων νεώτερων καλλιτεχνών της πατρίδας μας.
Αποκτά πείρα και
λειτουργεί κάτω από την επίδραση μιας θετικής δύναμης, που του
επιτρέπει να χρησιμοποιεί στην εντέλεια τη φωτιά και το μέταλλο.
Είναι εκείνος που πρώτος κατάργησε τη χρήση καυσόξυλων για τη
διαδικασία της αποκέρωσης, αντικαθιστώντας την με τη χρήση
υγραερίου. Επίσης πρώτος χρησιμοποίησε το πετρέλαιο για το
λιώσιμο του μετάλλου κατά τη διάρκεια της χύτευσης.
Βελτιώνοντας την
ποιότητα της χύτευσης και επισπεύδοντας τη διαδικασία της
χυτεύει έργα ελλήνων γλυπτών όπως : του Γκίκα, του Ι. Παρμακέλη,
του Θ. Παπαδημητρίου, του Θ. Παπαγιάννη, του Θ. Μουστάκα, της Α.
Παπαδοπεράκη, του Μ. Τζομπανάκη, της Α. Χατζή, της Α. Κοροβέση
κ.α. καθώς και ξένων, που κοσμούν χώρους στην Ελλάδα και στο
εξωτερικό.
Το 1971 έλαβε μέρος
στην ΙΑ Πανελλήνια Καλλιτεχνική Έκθεση όπου με απόφαση του
Υπουργού Πολιτισμού και Επιστημών αγοράσθηκε από το κράτος έργο
του με τον τίτλο �Μεταμόρφωσης Νο 1�.
Στις 18 Σεπτεμβρίου
1989 στο χυτήριό του, οι Αμερικάνοι και οι Σοβιετικοί λιώνουν
κράμα μετάλλου από τους πυραύλους τους, παρουσία του
στρατιωτικού ακόλουθου Κο Κοσλόβσκι της Αμερικάνικης Πρεσβείας
και της πολιτιστικής ακολούθου Κα Λίντσι Χούβερ, ενώ για την
Σοβιετική Πρεσβεία παρέστει ο Γιούρι Στουτεμίκιν και ο Ευγένι
Γιούρκοβ αντιστοίχως. Με το κράμα αυτό χυτεύονται δύο ασπίδες
και ένα αγαλματίδιο της Ειρήνης, το οποίο και στέλνεται στο
διάστημα.
Το 1996 βραβεύεται από
τον Σύλλογο Γλυπτών Ελλάδος για την πολυετή προσφορά του στο
χώρο της γλυπτικής τέχνης.
Το 1997 δώρησε στο
Ίδρυμα Μελίνα Μερκούρη την χύτευση της προτομής της �Μελίνας
Μερκούρη� που δημιούργησε η Αγγέλικα Κοροβέση.
Κατά περιόδους συνήθιζε
να παραχωρεί το εργαστήριό του για την παραγωγή ντοκυμαντέρ
σχετικά με την γλυπτική και την καλλιτεχνική χύτευση, όπως του
Δημοσθένη Λυκούδη καθώς και άλλων
Επίσης ευτύχησε να δει
τους μαθητές του, που διδάχτηκαν την τέχνη της καλλιτεχνικής
χύτευσης δίπλα του, να σταδιοδρομούν.
Από τα έργα του
ξεχωρίζουν : Η προσωπική του προτομή στο νεκροταφείο Πλατειά
Τήνου , οι προτομές του Ελευθέριου Βενιζέλου στη Νέα Μάκρη και
στη Χαλκίδα, του Παύλου Βαρδινογιάννη στα Σφακιά, του Κοσσυβάκη
στην Άρτα, καθώς και τα μνημεία �Νεαρός στο Λυξούρι� στην
Κεφαλλονιά και το μνημείο των πεσόντων στα Κιούρκα
Κατά την διάρκεια της
τελευταίας πενταετίας της ζωής του (1993-1998) φιλοτέχνησε τη
σειρά των έργων του που θα μπορούσαμε να την ονομάσουμε �Το
Απρόοπτο της Δημιουργίας �, την τελευταία του συμβολή στα
εικαστικά δρώμενα της πατρίδας μας.
Στη σελίδα αυτή υπάρχει
ένα μικρό μέρος της σειράς έργων του Δημήτρη Γαβαλά με τίτλο �
Το απρόοπτο της Δημιουργίας �. Για να δείτε ολοκληρωμένη τη
σειρά καθώς και για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το έργο
αυτό επικοινωνήστε στη διεύθυνση και τα τηλέφωνα επικοινωνίας.
|